נהיגה במהירות מופרזת
מהירות הנסיעה ושדה הראייה
האדם הממוצע נע באופן טבעי במהירות של בערך 4 קמ"ש. תנועה במהירות טבעית מאפשרת למוח לקלוט ולעבד את כל המידע הזורם אליו מהחושים. במידה ומהירות התנועה גוברת, הקצב וכמות המידע שזורמים דרך החושים גדלה באופן יחסי. כאשר אדם נע בעזרת כלי רכב, מהירות התנועה מכפילה את עצמה בעשרות מונים, והמוח נחשף לכמות אדירה של מידע ששוטפת אותו בפרק זמן מאוד קצר.
עודף מידע
ברגע שהמוח מזהה מצב של "עודף מידע" שהוא לא יכול להכיל, הוא מפעיל מנגנון אוטומטי שמצמצם את כמות המידע, ובו בעת מעביר את ההתמקדות של שדה הראייה מהצדדים אל המרכז. כתוצאה מכך נוצר מצב שבו שדה הראייה האפקטיבי הופך להיות הרבה יותר מצומצם מהרגיל.
שדה ראייה מצומצם
תופעת הצמצום הנגרמת לשדה הראייה נקראת בשפה המקצועית "ראיית צינור" או "ראיית מנהרה", וזה מאוד שכיח לשמוע נהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים אומרים בתחקיר שלהם "בכלל לא ראיתי את הרכב…". זו היא בהחלט אפשרות שעלולה להיגרם בעקבות "ראיית המנהרה." בגלל שהמידע זרם אל המוח של הנהג בכמות יותר מדי גדולה, המוח שלו "סגר" את שדה הראייה במידה כזאת שהוא באמת לא ראה את הרכב שנע לצדו.
מהירות מופרזת ושדה הראייה
ככל שהמהירות עולה, קצב המידע שזורם אל המוח של הנהג עולה, ובאופן יחסי, שדה הראייה של הנהג הולך ומצטמצם. בשורות הבאות נבחן את הרוחב של שדה הראייה במעלות, כפונקציה של מהירות התנועה. אפשר לראות ששדה הראייה של אדם ממוצע מתקרב ל 180 מעלות. אמנם כאשר אותו אדם ממוצע נע במהירות של 130 קמ"ש, שדה הראייה שלו מצטמצם עד כדי 30 מעלות בערך. כמובן שיש המון פרטים חשובים שנעלמים מהנהג כאשר שדה הראייה שלו מצטמצם באופן כל כך קיצוני. צריך לזכור שהתופעה מתחילה כבר במהירויות הרבה יותר נמוכות. במהירות של 40 קמ"ש, שדה הראייה מצטמצם כמעט בחצי (בערך 100 מעלות), וב- 90 קמ"ש שדה הראייה מצטמצם בערך ל 50 מעלות.
התוצאה
נהיגה מחייבת ריכוז, וערנות, וכאשר רוצים למנוע תאונות הנהג מוכרח לנהוג במהירות שמאפשר לחושים שלו לעבד באופן ראוי את כל הפרטים שהם קולטים. כאשר נוהגים במהירות שלא תואמת את תנאי הדרך זה מקשה על הנהג להבין כראוי את הנתונים שמגיעים אליו, וזה שולל ממנו את היכולת לצפות כראוי מספר מהלכים קדימה. נקודות התורפה שציינו לעיל יוצרות דריכות ומתח, ופוגעות ביכולת של הנהג להגיב במהירות הנדרשת. דמיינו לעצמכם מנוע שעובד במקסימום יכולת לאורך זמן ממושך… מצב כזה מתיש את הנהג, ומקשה עליו להתרכז בנהיגה.
המסלול המהיר לעייפות
הגברת מהירות
⇓
קצב זרימת המידע אל המוח גובר
⇓
נוצר עומס על המוח
⇓
מאמץ פיזי ונפשי
⇓
תחושה של עייפות מוגברת
לסיכום
חוקי התנועה והתמרורים שהוצבו בדרכים נועדו לסייע לנהג להתאים את מהירות הנסיעה שלו לתנאי הדרך. כאשר הנהג נוסע במהירות המותרת, בדרך כלל זה מאפשר לו לעבד את כל המידע שנדרש לו, והוא יכול לקבל החלטות נכונות בזמן הנדרש. יש לשים לב למהירות המותרת ולהגביל אותה במידה ותנאי הדרך לא מאפשרים אותה.
המאמר נכתב על ידי קצין בטיחות בכיר בתעבורה
לקבלת פרטים ויעוץ אנא צרו קשר עם שירות הלקוחות בטלפון 1-700-508-808, או מלאו את הפרטים שלכם באתר ונחזור אליכם בהקדם. תוכלו לקבל פרטים גם באימייל.
הבטיחות שלכם היא המוניטין שלנו!
Categorised in: מאמרים
This post was written by
Comments are closed here.